“Obrazujete ljude raspirujući njihove strasti.
Koristite svaku priliku da podstaknete maštu svojih zaposlenih,
pružite im osjećaj da rade nešto važno, da nisu usamljeni,
da su najmoćniji i najsnažniji ljudi na planeti.”
Anita Roddick
KAKO SE RAZVIJAMO DALJE NAKON 35 GODINA KREIRANJA PROMJENA
Kako biste bili uspješni kreator promena, potrebno je da pronađete izvor sopstvene moći.
Svako u The Body Shop-u je kreator promjena i svako u našem okruženju posjeduje potencijal da promeni svijet. Sve dok se krećemo napred i borimo se.
Težimo dugoročnoj, sistemskoj društvenoj promeni za sljedeću generaciju. Oduvijek smo to radili, i tako ćemo i da nastavimo.
Tokom godina smo vodili kampanje o pitanjima koja bi druge kompanije zanemarivale, jer su previše komplikovana ili previše rizična.
Mnogo prije početka etičkog konzumerizma vodili smo kampanju protiv uništavanja amazonskih kišnih šuma.
Borili smo se protiv testiranja na životinjama i seksualne eksploatacije djece i mladih.
Možda nikome nije bilo veoma očigledno 1997. godine zašto je The Body Shop vodio kampanju za prava naroda Ogoni,
kada mi zapravo nismo ni vršili prodaju u Nigeriji.
No nama je to bilo očigledno. Zato što je to bilo ispravno činiti.
Evo nekih od kampanja na koje smo najponosniji:
1986. GODINA – “SPASIMO KITOVE” SA GREENPEACE-OM
Prva velika kampanja koju su pokrenuli Anita Rodick i The Body Shop je skrenula pažnju
na kontinuiranu prijetnju ovim veličanstvenim sisarima. U početku, plakati su oplemenjivali, kako ih je Anita opisivala, pomalo 'monotone' izloge.
Bio je to njen prvi pokušaj ovakve vizuelne
komunikacije, i to ne baš stidljiv i povučen. No, opet, nije bila ni ona.
1988. GODINA – OZONSKI OMOTAČ? ILI BEZ OZONSKOG OMOTAČA
Još 1980-ih godina, ekološke grupe su vidjele pitanje klimatskih promena kao pretnju Zemlji.
Prije nego što su grupe za lobiranje za gorivo uticale na debatu, Anita je dodala glas The Body Shop-a pitanju globalnog zagrevanja.
Radili smo sa Greenpeace-om na visokoprofilnoj kampanji protiv uništavanja ozonskog omotača CFC-ima.
Postavila je temelje za naše prodorne poster kampanje i pomogla je da se postavi ton za borbe koje dolaze.
1989. GODINA – “ZAUSTAVIMO PALJENJE” KAMPANJA SPAŠAVANJA KIŠNIH ŠUMA
Naša revolucionarna ekološka kampanja “Zaustavimo paljenje” je prikupila skoro milion potpisa peticije
kojima se poziva na prestanak paljenja brazilskih kišnih šuma.
Pored toga, Anita je takođe uložila svoje srce i dušu u uspešnu kampanju
blokiranja velikog projekta izgradnje brane u Brazilu.
Anitine metode su dale energiju svima koji su učestvovali u kampanji i prikupljali potpise za peticiju na ulici,
postavljajući javnosti pitanja poput “da li ste znali da područje veličine Velsa gori svake godine?”
Mnogi ljudi koji su radili na kampanji pamte ovo kao kritičan trenutak
prije nego što su pitanja klimatskih promena skliznula sa međunarodnog dnevnog reda.
1991. GODINA – PROTIV TESTIRANJA NA ŽIVOTINJAMA
Vjerovatno naša najpoznatija kampanja i ona koja nas je učinila prvim kozmetičkim brendom
koji je vodio kampanju o pitanju testiranja na životinjama u okviru sopstvene industrije.
Godine 1996. smo predali Evropskoj komisiji peticiju koju je potpisalo 4 miliona ljudi, a 1998. godine
je Velika Britanija uvela zabranu testiranja kozmetičkih proizvoda i sastojaka na životinjama.
Bio je to aktivizam koji donosi promene, na djelu, i ostaje jedan od trenutaka na koji smo najponosniji.
1993. GODINA – NAROD OGONI
The Body Shop je pokrenuo međunarodnu kampanju visokog profila da podigne svijest o teškom položaju
naroda Ogoni i njihovog lidera Ken-a Saro-Wiwa-e, koji su proganjani zbog protesta protiv
Shell-a, multinacionalne kompanije za naftu i gas, i nigerijske diktature zbog prekomerne eksploatacije njihove domovine.
“Mislim da kompanije vide ljudska prava kao smetnju,
kao pretnju po njihov profit...
Ako je velika kompanija moćnija od vlasti
i ne mari za ljudska prava, onda neka nam je Bog u pomoći.”
1997. GODINA – ROĐENJE RUBY
The Body Shop je debitovao u svojoj kampanji za samopoštovanje sa lutkom punije figure, koja se od milošte naziva “Ruby”.
Uljepšala je izloge prodavnica u Velikoj Britaniji moćnim sloganom,
“Postoji 3 milijarde žena na ovom svetu koje ne izgledaju kao supermodeli i samo 8 koje tako izgledaju.”
Ruby je dovela u pitanje štetne stereotipe o ljepoti i otvoreno osporila uticaj mejnstrim industrije lepote.
Iskrena, konfrontirajuća i sa karakterističnom ambicijom, Ruby je bila ta koja je inspirisala svjetsku debatu o imidžu tijela i samopoštovanju.
1998. GODINA – “DAJTE DOPRINOS” SA AMNESTY INTERNATIONAL-OM
Anita je bila žena od akcije. Ohrabrivala je svoje zaposlene da vode kampanje na svoj način.
Filozofija je bila i “lokalna i globalna” - lokalna pitanja, ali sa globalnim pogledom.
Pored ove međunarodne kampanje za ljudska prava, zaposleni su volontirali
u lokalnim utočištima i skloništima ili su posjećivali škole.
Upravo su ovi trajni odnosi sa zajednicom omogućili zaposlenima da brzo izgrade pokret.
Godine 1998. udružili smo se sa Amnesty International-om i vodili kampanju
kako bismo istakli težak položaj aktivista za ljudska prava širom sveta.
U kampanji je preko tri miliona kupaca ostavilo svoj trag u 34 zemlje “potpisivanjem” naše peticije,
čime su pomogli da se oslobodi 17 od 30 boraca za ljudska prava.
2002. GODINA – “IZABERITE POZITIVNU ENERGIJU” SA GREENPEACE-OM
2002. godine koncept obnovljive energije je bio prilično nov ili se smatrao luksuzom,
pa smo pokrenuli kampanju da ga stavimo na dnevni red.
Ove ideje nisu bile toliko popularne u našim globalnim franšiznim prodavnicama
kao što je ona u Indoneziji, zemlji koja izvozi velike količine nafte.
No, uložili smo energiju, pokrenuli peticije i edukovali zaposlene - i uspjelo je.
Globalna kampanja je kulminirala predstavljanjem preko 6 miliona potpisa kupaca na Svjetskom
samitu za održivi razvoj u Johanesburgu.
Ojačali smo našu posvjećenost ekološkoj održivosti kroz ulaganje u obnovljive izvore energije,
finansiranje projekata energetske efikasnosti u zemljama sa niskim prihodima
i ugrađivanje reciklata nakon upotrebe u našu ambalažu.
2003. GODINA – KAMPANJA ZAUSTAVLJANJA PORODIČNOG NASILJA
Ovo je bila globalna kampanja koja se temeljila na 10 godina vršenja kampanje o ovom pitanju na tržištima
kao što su Kanada, Zapadna Malezija i Sjedinjene Američke Države.
U njoj je istaknuto pitanje nasilja u porodici u više od 50 zemalja i od tada je prikupljeno
preko 2 miliona funti za podršku žrtvama nasilja u porodici.
U nekim zemljama, poput Indonezije i Kanade,
kampanja je pomogla da se promjeni zakon o nasilju u porodici.
Naši zaposleni su volontirali i upoznali žene koje su pretrpele porodično nasilje.
Na raznim tržištima naši zaposleni su se susretali sa ženama koje napuštaju domove i
održavali su kontakt sa njima na njihovom putu do zaposlenja.
Mnoga saznanja zaposlenih iz tog vremena inspirisala su naš inkluzivni program zapošljavanja u Sjevernoj Americi
OD 2008. DO 2012. GODINE – PREKO 600.000 FUNTI JE PRIKUPLJENO ZA FONDACIJU
STAYING ALIVE PREKO KAMPANJE PODIZANJA SVESTI O HIV-U U SARADNJI SA MTV-OM
U 2008. godini smo pokrenuli kampanju, tokom koje smo dali doprinos tj. 100% profita od nekih od naših najprodavanijih proizvoda fondaciji Staying Alive.
Trajala je četiri godine i prikupila preko 4 miliona funti.
Neograničeni novac im je pružio slobodu koja im je bila potrebna
da ulažu u mlade ljude koji rade u svojim zajednicama tokom epidemije HIV-a.
Potrošili su ih u oblastima u kojima su mogli da ostvare najveći uticaj, gdje su stope zaraze bile visoke i
gdje su lokalne zajednice bile u dugovima.
OD 2009. DO 2012. GODINE – KAMPANJA ZAUSTAVLJANJA
SEKSUALNE EKSPLOATACIJE DECE I MLADIH
Kampanja Zaustavljanja seksualne eksploatacije djece i
mladih predstavlja jednu od naših najuspešnijih kampanja ikada.
Bila je zaista epska. Prikupili smo 7 miliona potpisa.
Peticije su predstavljene šefovima država, ministrima vlada i
visokim zvaničnicima u 40 zemalja širom sveta 2011. godine,
kao i Evropskoj uniji i Savjetu za ljudska prava Ujedinjenih nacija.
Inspirisala je preko 20 vlada da se obavežu da uvedu nove zakone koji štite i podržavaju djecu i
mlade koji su pogođeni ili su u opasnosti od trgovine ljudima vezano za seksualnu eksploataciju.
OD 2010. DO 2013. GODINE – “BUDITE AKTIVISTI”,
KAMPANJA ZA PODIZANJE SVJESTI O HIV-U I
TROGODIŠNJE PARTNERSTVO SA UN AIDS-OM
Stvorili smo revolucionarno partnerstvo sa UN AIDS-om, koje je pokrenuto širom svijeta na Svetski dan borbe protiv side, 1. decembra 2010. godine.
Ključna poruka kampanje je bila usmjerena na informisanje ljudi širom svijeta, preko The Body Shop prodavnica i globalne mreže UN AIDS-a.
To je podstaklo ideju savezništva vezano za pitanje koje je još uvek predstavljalo tabu temu širom svijeta. To je promovisalo poruku
da svako može biti aktivista u borbi protiv epidemije HIV-a bez obzira na svoj status, uverenja ili poreklo.
OD 2012. DO 2013. GODINE – CRUELTY FREE INTERNATIONAL,
GLOBALNA ZABRANA TESTIRANJA KOZMETIČKIH PROIZVODA NA ŽIVOTINJAMA
Nadovezujući se na naše bogato nasleđe i stručnost po ovom pitanju, u ljeto 2012. godine
The Body Shop je bio ponosan što je podržao pokretanje Cruelty Free International,
prve svijetske nevladine organizacije posvećene uvođenju globalne zabrane testiranja kozmetičkih proizvoda na životinjama.
S obzirom na to da 80% svijetskih vlada tek treba da zabrani testiranje na životinjama,
The Body Shop poziva sve vlade i regulatorne organe da učestvuju i ostave to u prošlosti.
2021. GODINA – SAČUVAJMO CRUELTY FREE KOZMETIKU
Sa zabranom testiranja kozmetike na životinjama u EU došlo je obećanje Evrope,
u kojoj životinje više ne pate i ne umiru zarad razvoja kozmetike.
Godine 2021. videli smo da je EU počela da krši ovo obećanje. U industriji smo prvo sarađivali sa Dove-om,
PETA-om, CFI-om i preko 500 vodećih organizacija za zaštitu životinja u kampanji
za hitne mjere protiv novih zahteva za testiranje na životinjama u Evropi.
Zajedno, aktivirali smo se širom kontinenta u nadi da ćemo prikupiti milion potpisa kako bi se predmet vratio Evropskoj komisiji.
I NE ZAUSTAVLJAMO SE NA TOME.
U poslednje vreme smo ubrzali tempo.
Više o našem aktivizmu u prošlosti i sadašnjosti možete da pročitate ovde.